DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Tıbbın Bilimsel Temelleri V
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SBM 301
Güz
14
6
17
18
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı; homeostazın bozulması durumunda oluşabilecek patolojilerin öğrenilmesidir. Ders kapsamında hematoloji, solunum, dolaşım, boşaltım, endokrin sistem ve metabolizma bozukluklarında görülen semptom ve bulguların patogenezi, sık görülen hastalıkları, tanı algoritmaları, tedavide kullanılan ilaçlar, hastalıklardan korunma yolları ve acil durumlarda yapılması gerekenler öğrenilecektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Genetik hastalıkların oluşum mekanizmalarını ve genetik danışmanlık ilkelerini açıklayabilecektir..
  • 2. Hematolojik sistem hastalıklarının fizyopatolojisini açıklayabilecek, semptom ve bulguları oluşum mekanizmaları ile ilişkilendirebilecek, sık kullanılan inceleme yöntemlerinin gerekçelerini açıklayabilecek, seçilen klinik durumlar için tanı algoritmalarını kanıta dayalı gerekçeleri ile yapabilecek, tedavi prensip ve seçeneklerini açıklayabilecektir.
  • 3. Solunum sistemi hastalıklarının fizyopatolojisini açıklayabilecek, semptom ve bulguları oluşum mekanizmaları ile ilişkilendirebilecek, sık kullanılan inceleme yöntemlerinin gerekçelerini açıklayabilecek, seçilen klinik durumlar için tanı algoritmalarını kanıta dayalı gerekçeleri ile yapabilecek, tedavi prensip ve seçeneklerini açıklayabilecektir.
  • 4. Kardiyovasküler sistem hastalıklarının fizyopatolojisini açıklayabilecek, semptom ve bulguları oluşum mekanizmaları ile ilişkilendirebilecek, sık kullanılan inceleme yöntemlerinin gerekçelerini açıklayabilecek, seçilen klinik durumlar için tanı algoritmalarını kanıta dayalı gerekçeleri ile yapabilecek, tedavi prensip ve seçeneklerini açıklayabilecektir.
  • 5. Endokrin sistem hastalıklarının fizyopatolojisini açıklayabilecek, semptom ve bulguları oluşum mekanizmaları ile ilişkilendirebilecek, sık kullanılan inceleme yöntemlerinin gerekçelerini açıklayabilecek, seçilen klinik durumlar için tanı algoritmalarını kanıta dayalı gerekçeleri ile yapabilecek, tedavi prensip ve seçeneklerini açıklayabilecektir.
  • 6. Metabolizma hastalıklarının fizyopatolojisini açıklayabilecek, semptom ve bulguları oluşum mekanizmaları ile ilişkilendirebilecek, sık kullanılan inceleme yöntemlerinin gerekçelerini açıklayabilecek, seçilen klinik durumlar için tanı algoritmalarını kanıta dayalı gerekçeleri ile yapabilecek, tedavi prensip ve seçeneklerini açıklayabilecektir.
  • 7. Tanısal tıp yöntemlerinin duyarlılık, özgüllük, prediktif değerlerini tartışabilecek, rutin ve acil durumlarda istenecek yöntemleri seçebilecektir.
  • 8. homeostatik bozukluklarının patofizyolojisini açıklayabilecektir.
  • 9. Hastalıkları yaşam biçimi ile ilişkilendirerek korunma yolları için seçenekler üretebilir.
  • 10. Türkiye için sık görülen ve/veya en sık ölüm nedeni olan hastalıkların epidemiyolojik özelliklerini öğrenmek için bilgi toplayabilir, elde ettiği bilgiyi yorumlayabilir..
  • dfas
Ders Tanımı Bu derste kan, solunum, dolaşım, boşaltım, endokrin sistem ve metabolizma bozukluklarının patofizyolojileri, tanı algoritmaları ve tedavi seçenekleri ele alınacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Klinik Genetik, Kan Hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019.Chapter 2. 3-30 2. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019.Chapter 6. 115-134 3. Nussbaum R. L., McInnes, R. R. & Willard H. F. The Chromosomal and Genomic Basis of Disease: Disorders of the Autosomes and Sex Chromosomes. Thompson and Thompson Genetics in Medicine 8th ed., Philadelphia, PA: Elsevier 2016. ISBN 978-1-4377-0696-3(pp. 54-63, 75-79, 94-97, 107-145, 189-216, 246-251, 283-287, 333-337, 369-381)
2 Kan Hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019.Chapter 5. 105-112 2. Katzung BG. Basic and Clinical Pharmacology, 14th Ed, McGraw-Hill Medical, 2018. Chapter 33 3. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 13. 588-611.
3 Kan Hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019.Chapter 6. 135-144 2. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 13. 588-611. 3. Nessar Ahmed, Clinical Biochemistry,Second Edition, Oxford University Press,2017; pp.493-494 4. Nussbaum R. L., McInnes, R. R. & Willard H. F. The Chromosomal and Genomic Basis of Disease: Disorders of the Autosomes and Sex Chromosomes. Thompson and Thompson Genetics in Medicine 8th ed., Philadelphia, PA: Elsevier 2016. ISBN 978-1-4377-0696-3(pp. 53-54, 432-433)
4 Kan Hastalıkları 1. Aster JC, Bun HF. Pathophysiology of Blood Disorder, 2nd Edition, McGraw Hill Education, 2017. Chapter 25 Blood Transfusion. 2. Katzung BG. Basic and Clinical Pharmacology, 14th Ed, McGraw-Hill Medical, 2018. Chapter 34 3. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 13. 588-611.
5 Solunum sistemi hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 4. 76-82 2. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 9. 213-228
6 Solunum sistemi hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 4. 76-82 2. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 9. 213-228
7 Solunum sistemi hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 9. 235-253 2. Katzung BG. Basic and Clinical Pharmacology, 14th Ed, McGraw-Hill Medical, 2018. Chapter 6-10 3. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015.Chapter 15. 712-722.
8 Dolaşım sistemi hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 10. 264-283 2. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 4. 69-72 3. Katzung BG. Basic and Clinical Pharmacology, 14th Ed, McGraw-Hill Medical, 2018. Chapter 13-14 4. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 12. 554-564. 5. Nessar Ahmed, Clinical Biochemistry,Second Edition, Oxford University Press,2017; pp.204-214
9 Dolaşım sistemi hastalıkları -Rubin’s Pathology.7th Ed. Wolters Kluwer,2015 -Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015 -Bertram G. Katzung, Anthony J. Trevor, Basic and Clinical Pharmacology, 13th Ed, McGraw-Hill Medical, 2015 - R S Greenberg. Medical Epidemiology 5th ed, 2015
10 Dolaşım sistemi hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 10. 283-293 2. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 11. 295-318 3. Katzung BG. Basic and Clinical Pharmacology, 14th Ed, McGraw-Hill Medical, 2018. Chapter 11-12-35 4. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 11. 491-501. 5. Nessar Ahmed, Clinical Biochemistry,Second Edition, Oxford University Press,2017;pp.161-171.
11 Dolaşım sistemi hastalıkları 1. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 11. 491-501.
12 Boşaltım sistemi hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 16. 455-481 2. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 20. 899-927.
13 Üriner sistem hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 16. 455-481 2. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019.Chapter 4. 82-85 3. Katzung BG. Basic and Clinical Pharmacology, 14th Ed, McGraw-Hill Medical, 2018. Chapter 15 4. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 20. 927-938,952-955. 5. İdrar Sedimenti Mikroskopik İnceleme Atlası 2006. https://www.klimud.org/public/atlas/idrar/index.htm 6. Nessar Ahmed, Clinical Biochemistry,Second Edition, Oxford University Press,2017;pp.74-85.
14 Boşaltım sistemi hastalıkları 1. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 20. 927-938,952-955.
15 Endokrin sistem hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 18. 517-544 2. Katzung BG. Basic and Clinical Pharmacology, 14th Ed, McGraw-Hill Medical, 2018. Chapter 41 3. Classification and Diagnosis of Diabetes; ADA (American Diabetes Association; Diabetes Care 2016; 39 (Suppl) S13-22.
16 Endokrin sistem hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 20. 571-589 2. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 17. 483-513 3. Katzung BG. Basic and Clinical Pharmacology, 14th Ed, McGraw-Hill Medical, 2018. Chapter 38-42 4. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 24. 1082-1105. 5. Nessar Ahmed, Clinical Biochemistry,Second Edition, Oxford University Press,2017;pp.284-298,254-266..
17 Endokrin sistem hastalıkları 1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 21. 593-623 2. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019. Chapter 19. 545-569 3. Katzung BG. Basic and Clinical Pharmacology, 14th Ed, McGraw-Hill Medical, 2018. Chapter 37-39 4. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. Chapter 24. 1082-1105,1122-1135. 5. Nessar Ahmed, Clinical Biochemistry,Second Edition, Oxford University Press,2017;pp.345-365,112-114. 6. Guerrero RB, Salazar D & Tanpaiboon P. Laboratory Diagnoistci approaches in metabolic disorders. An Transl Med. 2018; Dec: Vol 6 (24)
18 Metabolik hastalıklar 1. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015. 2. Harper’s Illustrated Biochemistry, 30th Ed, Lange. Rodwell VW, Bender DA, Botham RM, Kennelly PJ, Weil PA. 2015 Chap 18-21,43, p 170-197, 517-525 3. Bertram G. Katzung, Anthony J. Trevor, Basic and Clinical Pharmacology, 13th Ed, McGraw-Hill Medical, 2015
Ders Kitabı
  1. Hammer GD, McPhee SJ. Pathophysiology of Disease: An introduction to Clinical Medicine, 7th Edition, McGraw Hill Education, 2019.
  2. Stern SDC, Cifu AS, Atcorn D. Symptom to diagnosis: An Evidence-Based Guide, 3rd Edition, McGraw Hill Education, 2015.
  3. Aster JC, Bun HF. Pathophysiology of Blood Disorder, 2nd Edition, McGraw Hill Education, 2017.
  4. Katzung BG. Basic and Clinical Pharmacology, 14th Ed, McGraw-Hill Medical, 2018.
  5. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, 9thEd, Elsevier Saunders, 2015.
  6. İdrar Sedimenti Mikroskopik İnceleme Atlası 2006. https://www.klimud.org/public/atlas/idrar/index.htm
  7. Nessar Ahmed, Clinical Biochemistry,Second Edition, Oxford University Press,2017
  8. Guerrero RB, Salazar D & Tanpaiboon P. Laboratory Diagnoistci approaches in metabolic disorders. An Transl Med. 2018; Dec: Vol  6 (24)
  9. Nussbaum R. L., McInnes, R. R. & Willard H. F. The Chromosomal and Genomic Basis of Disease: Disorders of the Autosomes and Sex Chromosomes. Thompson and Thompson Genetics in Medicine 8th ed., Philadelphia, PA: Elsevier 2016.  ISBN 978-1-4377-0696-3
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. Raphael Rubin, David S. Strayer. Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, 7th Ed. Wolters Kluwer,2015
  2. Classification and Diagnosis of Diabetes; ADA (American Diabetes Association; Diabetes Care 2016; 39 (Suppl) S13-22
  3. Harper’s Illustrated Biochemistry, 30th Ed, Lange. Rodwell VW, Bender DA, Botham RM, Kennelly PJ, Weil PA. 2015

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
5
10
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
10
Ara Sınav
5
50
Final Sınavı
1
20
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
12
80
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
20
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati)
18
18
324
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati)
18
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
18
3
54
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
5
2
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
12
Ara Sınavlar
5
10
Final Sınavı
1
14
    Toplam
510

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

X
3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest